Nog kommer barn ihåg!

 
BVC dags igen.
Idag sotd vaccin mot vinterkräksjuka på agendan.
Och nog kommer barn ihåg.
Vi va på BVC i Torsdags också och då var det dags för 3 månaders sprutorna.
Det innebar som ni vet att jag höll Minnea och hon fick en spruta i varje ben.
Hon skrek så klart men så fort de var klara så blev hon tyst.
Nice tänkte jag.
Detta gick ju galant!
Tumen upp på den.
Meeen jag bedrog mig en aning.
Det blev jag varse om idag.
 
Minnea satt nöjd och prata i bärsjalen när vi gick från bilen.
Vi pratade och pussades påvägen.
Väl inne i hissen blev hon tyst.
Jag tänkte inte så mycket på de.
Jag klev av en våning tidigare än vi brukar då jag skulle betala stickavgiften.
Hon är ju född före 1a April så detta vaccin är inte helt gratis för henne.
Hon började småprata lite när vi klev ur hissen.
Jag betalade på vårdcentralen och gick tillbaka till hissen.
Hon pratade hela tiden.
Ända tills vi klev in i Kajsas rum på BVC.
Då började hon gnälla.
Jag plockar ur henne ur sjalen och sätter mig på stolen med henne i knät och då kommer det.
Störtbölandet.
Ställer henne upp i mitt knä vänd mot mig.
Då blir hon tyst.
Men när det är dags för vaccinet sätter jag henne igen.
Då man ger detta i munnen så måste hon sitta i knät lite bakåtlutad.
Och då börjar hon grina igen.
Hon grinar tills hon inser att hon denna gång får nå sött och gott i munnen.
Då slutar hon och bara tittar på Kajsa.
Och innan vi gick gav Minnea henne ett leende.
Slutet gott allting gott.
 
Minnea har ALDRIG gråtit på BVC förut.
Hon gillar nämligen Kajsa.
Men den här gången va de såååå synd om min lilla tjej.
Och nog var det så för hon kommer ihåg.
Så nu ska det bli spännande att se hur reaktionen blir nästa gång.
 
Det var dagens stora händelse.
Det har varit en bra dag idag.
Förkylningen efter Torsdagens vaccin har börjat släppa.
Så skönt.
 
Minnea växer så det knakar så idag åkte babynestet ur vaggan.
Vi får se hur hon reagerar på det.
Hon som ÄLSKAR att ligga trångt och borra in huvet i kanten.
Men nu har det blivit lite i trängsta laget för henne i nestet.
Tycker jag iaf.
Så renbäddat och fixat sover hon nog som en prinsessa.
 
 
Ja det gör hon ju alltid iof.
Sover alltså!
Spelar ingen roll vart hon sover.
Minnea har sedan hon föddes sovit i "egen" säng hela nätterna.
Ibland har jag fått väcka henne för att hon ska äta.
Hon vaknar framåt morgonsidan (kl4-5) och är hungrig.
Då först brukar hon få ligga kvar mellan oss i våran säng.
Sen vaknar hon ungefär varannan timma för att äta.
Men hon vill inte vakna ordentligt för att gå upp innan 11-12 tiden.
Ja det har hänt att hon inte velat gå upp innan kl 14.
Så vi har kanske ett annorlunda barn då alla andra har nattvak eller börja sina dagar redan kl 2-3 på natten.
Vi kommer nog få uppleva det vi med.
Men har en känsla av att hon är en liten tröttmössa.
Eller så ligger hon på laddning och vi får vakna nätter och tidiga mornar när hon blir större. 
Så jag ska nog inte vara allt för kaxig.
Men just nu njuter jag av att få ha sovmorgon varje morgon om jag vill.
 
 

Kommentera här: